Studentenwelzijn
Context

In corona bleek bij opleidingen dat er een nieuw soort student binnen is gekomen, die meer begeleiding nodig had. Studenten die meer moeite hadden met samenwerken en hoe je contact maakt met een ander. Er was meer angst en terughoudendheid. Studenten waren minder gebonden aan de hogeschool en de opleiding. Er was een minder studentbetrokkenheid.

Interventie

Meer focus en ruimte voor studentbegeleiding zoals mentoring en studieloopbaanbegeleiding. Er is extra geïnvesteerd in een (al bestaand) studenten welzijnteam bestaande uit beleidsmedewerkers en projectbegeleiders. Themaweken zijn georganiseerd door het jaar heen zoals de ‘Themaweek studentenwelzijn’. De hoofddoelen zijn academische integratie en sociale integratie. Er is een drietal activiteiten beschreven:

  • Activiteit: het inzetten op meer ondersteuning voor studenten
    • extra begeleiding voor langstudeerders
    • extra begeleiding voor studenten met 'special educational needs'
    • organiseren van peer-to-peer- en studiegroepen. Een van deze peer-to-peer groepen is specifiek gericht op studenten uit Caribisch Nederland (CarE). Dit student-geleide programma wordt nauw gevolgd en mogelijk gebruikt als een model voor andere studentcommunities
    • extra inzet van student-assistenten, studieloopbaanbegeleiders en studieverenigingen
    • het aanstellen van alumnus als junior praktijkondersteuner die onder meer studenten met een studieachterstand begeleidt en sociale binding stimuleert
  • Activiteit: het bieden van extra faciliteiten voor studenten
    • aanvullende evenementen om de sociale binding te vergroten en/of inzicht in en overzicht van eventuele achterstanden te creëren in samenwerking met de studievereniging van de betreffende studie
    • een supportdesk voor studenten op het gebied van online en hybride toetsing;
    • een helpdesk voor internationale studenten
    • het opzetten van activiteitencommissie.
  • Activiteit: het organiseren van meer contactmomenten tussen studenten
    • fysieke activiteiten organiseren, in samenwerking met de studievereniging van de betreffende studie, gericht op het verhogen van het studentenwelzijn, op sociale binding en onboarding
    • studievereniging opzetten
    • groepsessies organiseren voor studenten die bezig zijn met hun afstudeerproject/scriptie
    • het organiseren van netwerkevenementen voor studenten en hierbij aansluiting zoeken bij de studievereniging en alumni
    • meer contactmomenten organiseren tussen studenten en docenten.

Mechanisme

Het verwachtte mechanisme bestaat eruit dat door het verbeteren van het studentwelzijn studiesucces wordt vergroot.

Outcome

Over de uitkomsten van de maatregelen is geen informatie beschikbaar.